Infopunt Welzijn: “Alle hulp die wij de mensen kunnen aanbieden: van kappers aan huis tot ouderzorg"

“Als ze mensen me opnieuw bellen, ben ik content!”

Heb je moeite om je boodschappen te doen? Zoek je een kapper of pedicure aan huis? Vind je je weg niet in het dienstverleningsaanbod? Geen nood! Bel Evelien. Zij helpt je vanuit haar infopunt welzijn met veel plezier een antwoord zoeken op een brede waaier zorgvragen.

Evelien Vanhaerents staat trots bij het folderrek. De folders zijn er gekomen door de opstart van het infopunt Welzijn. “Klinkt misschien raar, maar mensen willen iets tastbaars in hun hand.” En wat staat dan op die folders? “Alle hulp die wij de mensen kunnen aanbieden. Van specifieke ondersteuning bij geboorte, tot welke zorg je als oudere kan krijgen.”

"Het Infopunt Welzijn is enorm laagdrempelig."

“Maar mijn dienstverlening gaat veel verder dan een folderrek. Het infopunt is enorm laagdrempelig. Je merkt dat achter een simpele vraag, dikwijls andere vragen of problemen schuilen. Mijn rol is om de mensen in alle vertrouwen verder te helpen en correct door te verwijzen. Dat kan gaan over kraamverzorging, een kapper-aan-huis aanraden, maar ook een consult regelen bij een eerstelijnspsycholoog.”

“Ik moet kort op de bal spelen. Daarom investeer ik enorm veel in contacten met externe organisaties. Bij een zorgvraag is de huisarts vaak mijn eerste aanspreekpunt. Maar ook mutualiteiten, ziekenhuizen, of de sociale diensten krijgen mij vaak aan de lijn.”
“Ik zoek een opening voor hulp en teken eigenlijk een netwerk uit voor mijn ‘klanten’.” 

Zorg moet dicht bij de mensen staan."

“Grootste struikelblok voor oudere mensen is in Middelkerke vervoer. Vervoerscentrales van de mutualiteiten bieden die service alleen aan voor hun leden en alternatieven zijn duur. Ik krijg dus heel veel vervoersvragen.”
“Daarnaast vind ik dat de digitalisering van sommige diensten te onpersoonlijk is geworden. Zeker bij bankzaken, of bij de mutualiteiten is er nood aan een persoonlijke benadering. Ik vind dat zorg opnieuw dichter naar de mensen moet komen en dat tracht ik met het infopunt welzijn aan te reiken.”