BK Trial 14-15 juli 2018

BK Trial - 14-15 juli 2018 

Locatie

Sportstrand ter hoogte van de Louis Logierlaan

Programma

Op zaterdag 14 juli gaat een bekerwedstrijd door welke ook open staat voor buitenlandse atleten.

  • 10u00: Beloften, Nieuwelingen, Benjamins
  • 13u30: Miniemen, Cadetten, Junioren, Elites Heren & Dames

Op zondag 15 juli gaat het BK trial door met volgende programma:

  • 10u00: Beloften, Nieuwelingen, Benjamins & Miniemen
  • 13u30: Cadetten & Junioren
  • 16u00: Elites Heren en Dames

Wat is biketrial?

Biketrial is de meest technische sport die kan worden beoefend met een fiets.

Het doel van deze sport is obstakels overwinnen door zo weinig mogelijk strafpunten te maken. Een strafpunt kan je maken door een voet aan de grond te zetten, te vallen of door de tijdslimiet te overschrijden. De obstakels variëren van rotsen, betonnen buizen en blokken tot boomstammen,  hellingen of een combinatie van dit alles. Zones zijn de verschillende parcours die het geheel vormen van 1 ronde, zo zijn er in totaal 5 zones per ronde en 1 zone is ca. 40 meter lang. In deze afgebakende zone liggen allerlei obstakels waar men dan moet zien over te komen zonder voet aan de grond te zetten. De tijdslimiet voor 1 zone is 2 min. De rijder met minste strafpunten op het einde van de wedstrijd is de winnaar.

Het ontstaan van biketrial

In de grote famile van fietssporten is biketrial zeker één van de jongere disciplines, net zoals downhill, BMX en mountainbike. Ondermeer daardoor heeft biketrial ook meer aansluiting bij deze zogenaamde extreme of “fun-sporten”. Behalve in competities kan je je natuurlijk ook al freestylend uitleven op een trialfiets in de stad, op geaccidenteerd terrein enz… Sinds half jaren ’70 begon fietstrial de kop op te steken als niet-gemotoriseerd alternatief voor motortrial. Trialenthousiastelingen zagen in fietstrial dé ideale sport om jongeren kennis te laten maken het trialrijden. 

De trialfiets

De 26 inch

  • Technisch: mountainbikewielen (groter) / 26-duims, geen versnellingsapparaat, zwaarder dan 20”.
  • Praktisch: iets minder wendbaar dan 20”, obstakels worden meestal rechtdoor genomen, meestal met velgremmen, soepele rijstijl. Geen zadel, is overbodig, je zit nooit neer.
  • Gewicht: tussen 8,8 en 9,9 kg,
  • Materiaal frame: Aluminium,
  • Prijs: een topfiets kost rond de 2.500 euro

 

De 20 inch

  • Technisch: BMX-wielen (klein) / 20-duims, geen versnellingsapparaat, hoge stuurpen, lichter dan 26”.
  • Praktisch: wendbaar en dus goede mogelijkheid tot hoger springen en zijwaarts springen (sides hop). Preciezere rijstijl vereist, meestal met schijfremmen, vooraan en achteraan. Geen zadel, is overbodig.
  • Gewicht: tussen 7,8 en 9,2 kg
  • Materiaal frame: Aluminium
  • Prijs: een topfiets kost rond de 2.000 euro