×

Johan Creten

Eerste verdieping - eerste kamer rechts

Als voorloper in de revival van de keramiek binnen de hedendaagse kunst heeft het werk van Johan Creten een grote schoonheid. Onder die schoonheid zit wel vaak een scherpe kijk op de samenleving, op de veranderende menselijke verhoudingen en de politiek. 

Binnen de verhaallijn van Rhapsody in Blue koos Johan Creten voor een combinatie van ‘Les Perles Noir’, ‘Point d’Observation’, en ‘Mon Petit N’

Les Perles Noir staat symbool voor de ‘overtocht’, een beeld van immigratie, volksverplaatsing en politiek bewustzijn. Mon Petit N verwijst naar de geschiedenis, maar ook naar het heden, met dat vermaledijde N-woord. Het beeld toont het lijden, vraagt mededogen in een humanistisch verhaal van menselijke emoties met een universeel en existentieel karakter. 

De observatie van de wereld wordt in de tentoonstelling bijna letterlijk genomen, met een Point d’Observation, een sculpturaal element dat zich situeert tussen design en kunst. 

Johan Creten (°1963, Sint-Tuiden) woont en werkt in Parijs.