Outdoor learning

De wereld is een klas

Kinderen moeten meer in contact komen met de natuur en hun omgeving. Dat is niet alleen goed voor hun fysieke gezondheid en mentale welzijn. Door te ontdekken wat hen omringt, nemen ze ook beter leerstof op. Met die stelling in het achterhoofd nemen drie Vlaamse scholen deel aan een Europees project rond ‘outdoor learning’.

Te weinig beweging, te weinig buiten

Ons onderwijs zet kinderen goed op weg, maar er is een keerzijde. Het is een publiek geheim dat kinderen minder bewegen. Dat is nefast voor hun motorische ontwikkeling en algemene fysieke gezondheid. Er manifesteert zich ook een ongewoon hoog percentage gedragsproblemen. Steeds meer kinderen hebben moeite om hun energie te kanaliseren. Grootste boosdoeners: de schermpjes en armoede. Maar er speelt meer: de huidige onderwijsaanpak focust teveel op traditionele kennisoverdracht in de klas waardoor kinderen te lang stilzitten, voeling met hun natuurlijke omgeving verliezen en enkele sociale vaardigheden aanleren.

Meer buiten ‘doen’

Nieuwe leerplannen willen kinderen meer doen ‘doen’ en liefst zoveel mogelijk buiten. Ze krijgen verschillende prikkels, bewegen meer en ze toetsen de leerstof meteen aan hun omgeving. Het ‘outdoor learning concept’ geeft een belangrijke rol aan de speelplaats, want daar worden de sociale vaardigheden van de kinderen nog meer ontwikkeld dan in de klas.

Samen op stap

Gemeenteschool De Zandloper uit Middelkerke neemt daarom samen met De Bosbes uit Hertsberge en De Meidoorn uit Eeklo deel aan het Europese Erasmus+ - Project ‘Outdoor learning’. Een delegatie leerkrachten en directeuren uit heel diverse onderwijsomgevingen trekken naar ‘best practices’ in Finland, Portugal en het Verenigd Koninkrijk. Niet toevallig landen waar de natuur een grote rol in het dagelijkse leven speelt.

Directeurs op ‘bootcamp’

Eerste etappe in dit internationaal leertraject is een week ‘back to basics’ in de ongerepte wildernis van Finland. Klinkt idyllisch, maar de deelnemende directeuren krijgen een ‘outdoor learning bootcamp’ voorgeschoteld met een flink wat intensieve inleefmomenten, minder comfortabele zwemsessies in koude meren en educatieve trektochten.

Leren door natuur

In Scandinavië is de invloed van de natuur op het dagelijkse leven veel groter dan bij ons. Daarom staat een groot stuk van het onderwijs in het teken van kinderen vertrouwd maken met het buitenleven. Daar weten ze van kinds af dat ijs 10 cm dik moet zijn voor je er veilig op kan spelen. En net die broodnodige kennis kun je onze kinderen moeilijker aanbrengen, omdat ons leven zich vooral binnenshuis afspeelt.

Schrijf u in op de nieuwsbrief van Gemeente Middelkerke