Start to jog

Gemeente Middelkerke organiseert in de lente 'Start to Jog', maar wil je het op eigen tempo doen, dan kan je kiezen voor één van onderstaande schema's.

Je wil beginnen met joggen / lopen.

Wat nu?

1. Bepaal jouw niveau

- Ik ben beginner en heb weinig tot geen ervaring

- Ik heb reeds ervaring, maar ik vind het moeilijk om regelmatig te trainen en vol te houden

- Ik heb reeds 30 minuten gelopen, maar ik wil langer leren joggen / lopen

 

2. Kies een schema

- Beginner: 15 minuten aan een stuk leren joggen / lopen

- Een beetje ervaring: 30 minuten aan een stuk leren joggen / lopen

- Ik kan reeds 30 minuten joggen / lopen: 60 minuten aan een stuk leren joggen / lopen 

 

3. Wat heb ik nodig?

Veel heb je op zich niet nodig. Een sportieve en comfortabele outfit waar jij je goed in voelt en een paar goede loopschoenen. Loopschoenen hoeven op zich niet duur te zijn, maar moeten goed aan jouw voet zitten en voldoende schokdemping geven.

 

4. Warming-up en cooling down (5 à 10 minuten)

Een goede warming-up zorgt ervoor dat de lichaamstemperatuur wordt verhoogd en de spieren opgewarmd worden. Op deze manier verminder je de kans op blessures, dus maak er tijd voor vrij!

Voorbeeld:

- 2 à 3 minuten rustig inwandelen of rustig joggen

- Losmakende oefeningen 

- Wandelen of joggen met enkele tempowissels

- Rekoefeningen als de spieren goed opgewarmd zijn

 

Na de training doe je een cooling down om de lichaamstemperatuur weer te laten zakken en afvalstoffen af te voeren waardoor je sneller zal recupereren van de trainingen. 

Voorbeeld:

- Wandelen of joggen met enkele tempowissels

- Uitwandelen of -joggen

- Rekoefeningen 

 

5. Tips & tricks

- Drink de dag van de training voldoende water zodat je lichaam gehydrateerd is. Afvalstoffen worden hierdoor sneller afgevoerd. 

- Als je voor de training iets eet, doe dit minstens een uur voor de training zodat je lichaam de tijd heeft om dit te verteren.

- Regelmaat is de sleutel tot succes, dus zet jouw trainingen in de agenda zodat je geen redenen hebt om niet te trainen.

Schrijf u in op de nieuwsbrief van Gemeente Middelkerke