elektronische identiteitskaart (EID)

Kostprijs

Gewone procedure

€ 16,60

Spoedprocedure met levering in de gemeente

€ 99,10

Spoedprocedure afhalen in Brussel

€ 130,30

Wat

Met een Belgische identiteitskaart kan je aantonen dat je ingeschreven bent in het bevolkingsregister van België en kan je in het buitenland je nationaliteit en identiteit bewijzen.

In de eID zit een microchip waarmee je:

  • jouw identiteit online kan bevestigen
  • documenten elektronisch kan ondertekenen

Vanaf 15 jaar bent je verplicht om je identiteitskaart altijd bij te hebben.

Geldigheid

10 jaar

Je vindt de geldigheidsduur aan de voorzijde van je kaart.

Uitzondering:

  • eID voor jongeren van 12 tot 18 jaar: 6 jaar
  • eID voor personen vanaf 75 jaar: 30 jaar

Het certificaat voor de elektronische handtekening moet wel om de 10 jaar vernieuwd worden.

Opgelet:

Als Belg ben je altijd verantwoordelijk om je eigen identiteitsdocumenten te beheren. Hou daarom zelf de vervaldatum in het oog. Het is altijd mogelijk dat je oproepingskaart voor een nieuwe eID verloren is gegaan. Heb je 3 weken voor de vervaldatum van je eID nog geen oproepingskaart ontvangen? Vraag dan onmiddellijk zelf bij je gemeente een nieuwe eID aan.

Voorwaarden

De pasfoto die je meebrengt moet voldoen aan de normen opgelegd door de International Civil Aviation Organization (I.C.A.O).

Het is belangrijk dat je gezicht goed zichtbaar is. Je moet recht in de lens kijken met een neutrale gezichtsuitdrukking (mond gesloten, geen glimlach).

Aanvragen

Vanaf de leeftijd van 12 jaar ontvang je, van de gemeente waar je woont, automatisch een oproepingskaart om je eID bij de dienst burgerzaken van je gemeente aan te vragen.

Kinderen die 12 jaar worden en nog een geldig Kids-ID hebben, ontvangen pas automatisch een eID op het moment dat hun kids-ID vervalt, ten laatste op de leeftijd van 14 jaar en 9 maanden.

Ook als de geldigheidsperiode van je eID verloopt, ontvang je automatisch een oproepingskaart, om een nieuwe eID aan te vragen.

In een aantal gevallen kan je ook op eigen initiatief een eID aanvragen bij je gemeente:

  • als je eID verloren, gestolen of beschadigd is
  • als je pasfoto niet meer gelijkend is
  • als je van naam of geslacht verandert
  • bij een inschrijving na verblijf in het buitenland of ambtelijke schrapping
  • als je een kaart aanvraagt in een andere landstaal

Wat meebrengen bij de aanvraag

Bij de aanvraag van je eID breng je volgende zaken mee:

  • jouw oproepingskaart
  • een recente kleurenpasfoto (maximaal 6 maanden oud) die voldoet aan de voorwaarden voor pasfoto's
  • je huidige identiteitskaart of (in geval van verlies of diefstal) het vervangingsattest.

Afhalen

Een tweetal weken na je aanvraag ontvang je thuis de pin- en pukcode voor je nieuwe eID.

Ga met deze codes naar het loket burgerzaken om je eID te activeren.

Je pincode kan je bij afhaling nog wijzigen als je dat wenst (minimum 4, maximum 12 cijfers).

Wat meebrengen bij het afhalen

  • jouw oude identiteitskaart
  • pin- en pukcode die je thuis toegestuurd kreeg

Als je iemand anders je eID wil laten afhalen, dan moet je onderstaand volmachtformulier invullen en moet deze persoon de volmacht meebrengen bij het afhalen samen met jouw pin- en pukcodes en je oude identiteitskaart.

Schrijf u in op de nieuwsbrief van Gemeente Middelkerke