Coronavaccinaties

Waar en wanneer kan ik mij laten vaccineren?

Inwoners van Middelkerke krijgen hun coronavaccin in het voormalige gebouw van de Mediamarkt aan de Northlaan in Oostende. 

Afhankelijk van je eerder gekregen vaccin, ontvang je een uitnodiging voor je derde prik van de Vlaamse overheid. Dat gebeurt:

  • per brief
  • digitaal via je burgerprofiel op www.myebox.be
    • my e-box is een digitale postbus voor al je belangrijke (overheids)documenten
    • je kan daarop aanmelden via je e-id-kaartlezer of de itsme-app

Hoe bevestig, wijzig of annuleer ik mijn afspraken? (eerste vaccin en vervolgvaccin)

Je oproepbrief bestaat uit 3 pagina's:

  • De eerste 2 pagina's bieden je aan de hand van vraag en antwoord praktische informatie over de vaccinatie en vermelden:
    • de plaats en het uur van de vaccinaties,
    • de website waarop je je afspraken kan bevestigen, wijzigen of annuleren,
    • je persoonlijke vaccinatiecode,
    • de uiterste datum tegen wanneer je je afspraken moet bevestigen, wijzigen of annuleren
  • De derde pagina is je e-ticket: neem dit document mee naar het vaccinatiecentrum op het moment van je vaccinatie.

Afspraak bevestigen

  • Surf naar de website weergegeven op je oproepbrief en meld je aan met je persoonlijke vaccinatiecode 
  • Bevestig je afspraken.
    • Let op: de persoonlijke vaccinatiecode is hoofdlettergevoelig.

OF

  • Scan de grotere QR-code op je e-ticket (> op het midden van het e-ticket, op de afbeelding hieronder aangeduid met blauwe pijl).
    • Let op: de kleinere QR-code is bestemd voor aanmelding in het vaccinatiecentrum op het moment van je vaccinatie.

OF

  • Bel het vaccinatiecentrum 0800 62 433 tussen 10 en 19.30 u.
  • Bevestig je afspraken vóór de vermelde datum op de oproepingsbrief.

Afspraak wijzigen

  • Surf naar de website weergegeven op je oproepbrief en meld je aan met je persoonlijke vaccinatiecode.  
  • Wijzig je afspraken.
    • Let op: de persoonlijke vaccinatiecode is hoofdlettergevoelig.

OF

  • Scan de grotere QR-code op je e-ticket (op het midden van het e-ticket, op de afbeelding hierboven aangeduid met blauwe pijl).
    • Let op: de kleinere QR-code is bestemd voor aanmelding in het vaccinatiecentrum op het moment van je vaccinatie.

OF

  • Bel het vaccinatiecentrum 0800 62 433 tussen 10 en 19.30 u.
  • Wijzig je afspraken vóór de vermelde datum op de oproepbrief.

Afspraak annuleren

Surf naar de website weergegeven op de oproepbrief. Meld je aan met je vaccinatiecode en annuleer je afspraken. Je ontvangt geen verdere meldingen of oproepingen meer. Je afspraken kun je ook telefonisch annuleren.

Als je geen vaccin wil, laat dit zeker weten, want zo kan het vaccin voor iemand anders dienen.

Hoe geraak ik in het vaccinatiecentrum?

Met het openbaar vervoer

  • Tram: halte Northlaan
  • Bus: lijn 69 Veurne - Oostende: halte Northlaan

Voor exacte routeplanner en reistijden surf naar De Lijn.

Kom met de fiets

Ruime bewaakte fietsenstalling vlakbij vaccinatiecentrum.

Met de wagen

Vervoercentrales​

Gratis, mits je voldoet aan bepaalde voorwaarden:

  • CM-mobiel: 050 20 76 76 
  • I-mens: 078 15 25 35
  • Handio: 059 46 46 12

Volgens tarief van de organisatie:

  • Taxi Hendriks: 09 216 80 20
  • Deroo: 058 41 11 81
  • Medicar: 050 38 55 66
  • OZ Drive: 03 201 85 55

Met de trein

 

Om medische redenen kan ik niet naar het vaccinatiecentrum.

Raadpleeg je huisarts. Die bepaalt aan de hand van je medisch dossier of je in aanmerking komt voor thuisvaccinatie.

Wat breng ik mee naar het vaccinatiecentrum?

  • Je oproepbrief met je persoonlijke vaccinatiecode en je e-ticket,
  • je vaccinatiekaartje
  • je identiteitskaart,
  • een eventueel overzicht van de medicatie die je neemt,
  • een mondmasker.

 

Wat kan ik doen om de vaccinatie vlot te laten verlopen?

  • Kom op tijd. Dus: niet te vroeg en zeker niet te laat. 
  • Draag makkelijke kledij, want je krijgt je vaccin in de bovenarm.
  • Kom alleen, behalve als je echt hulp nodig hebt.
  • Als je je ziek voelt, of symptomen van een infectie hebt, wijzig je afspraak.
    • Een afspraak wijzigen kan altijd vóór de uiterste bevestigingsdatum via www.laatjevaccineren.be met je persoonlijke vaccinatiecode, of bel het vaccinatiecentrum (nummer binnenkort bekend).

Hoe verloopt de vaccinatie?

1. Onthaal

Een onthaalmedewerker scant je e-ticket in en controleert je gegevens.

2. Registratie en medische vraagstelling

Een medisch geschoolde medewerker geeft je info over het vaccin en de nevenwerkingen en overloopt met jou een medische vragenlijst.

Breng een eventueel overzicht mee van de medicatie die je neemt.

3. Vaccinatie

Een verpleegkundige of medisch geschoolde vrijwilliger vaccineert je in je bovenarm.

4. Opvolging

Je mag een kwartiertje/half uurtje rusten onder toezicht van een arts die opvolgt of er eventuele bijwerkingen zijn.

Heb je medische vragen?

Via www.laatjevaccineren.be vind je de belangrijkste medische informatie over de coronavaccinatie.

Ik wil me aanmelden als vaccincatievrijwilliger!

Ben je medisch geschoold, of volg je een medische of verpleegkundige opleiding? Meld je dan aan om te helpen met de coronavaccinatie in het vaccinatiepunt in Oostende.

Ook andere vrijwilligers zijn van harte welkom: voor het onthaal of andere ondersteunende taken.

Moet ik de beschermingsregels na mijn vaccinatie nog volgen?

Ja, zeker en vast. 

De vaccinatie staat los van de beschermingsmaatregelen.

Niet iedereen ontvangt het vaccin op hetzelfde moment, dus niet iedereen is even beschermd.

Reservelijst vaccinatie 65+

Het gemeentebestuur Middelkerke legt een reservelijst aan voor onbenutte vaccins. Zo gaan er geen vaccins verloren. Inschrijven op deze reservelijst is echter geen garantie voor een snellere afspraak.

Reservelijst vaccinatie 65-

Het vaccinatiecentrum is volop bezig met het afwerken van de huidige reservelijst 65+.

Van zodra deze groep afgewerkt is, wordt de Qvax-reservelijst geraadpleegd voor 65-.
Registreer je online.

Ik heb een opmerking/klacht.

Meld je opmerking/klacht via de signaalkaartpagina.
Deze wordt behandeld door het vaccinatiecentrum.

Mijn vaccinatieafspraak valt in mijn reisperiode. Wat kan ik doen?

Mogelijkheid 1: Kies voor je vaccinatie

De overheid neemt ferme inspanningen om miljoenen landgenoten te vaccineren. Het blijft de snelste manier om versoepelingen mogelijk te maken. Overweeg daarom of je vaccinatie niet voorgaat op je reis. Bekijk misschien de flexibiliteitsmogelijkheden bij je reisboeking.

Mogelijkheid 2: Verplaats je vaccinatiedatum

Je hebt altijd de mogelijkheid om je afspraak aan te passen. Dat kan trouwens heel handig online. Je persoonlijke vaccinatiecode blijft 1 maand geldig. Dat geeft je al wat marge om je afspraak te verplaatsen. Alle instructies staan goed uitgelegd op je vaccinatiebrief. Vergeet niet dat de vaccinatiecentra afhankelijk zijn van levering van vaccins en zo hun planning bepalen.

Mogelijkheid 3: Ga op en af voor je vaccin

Misschien is het wel mogelijk om tijdens je reis in eigen land even terug te keren voor je vaccin. De vrijwilligers en de vaccins staan te popelen om je zo vlot mogelijk te helpen. Op de koop toe zet je je reis verder als gevaccineerd mens. Toch een gevoel van veiligheid, niet?

Mogelijkheid 4: Vraag een nieuwe code aan

Besef dan wel dat je opnieuw achter in de wachtrij belandt. Enkel wanneer je voor je werk reist of een geldige medische reden hebt, kan je je vaccinatie plannen buiten de geldigheidsperiode van je oorspronkelijke code.

Ik wil op reis! Wat heb ik nodig?

Wat is het COVID-certificaat?

Wie op reis vertrekt, kan een COVID-certificaat aanvragen. Dat document maakt reizen in de Europese Unie in COVID-tijden een stuk handiger.

Het COVID-certificaat geeft aan of je:

  • gevaccineerd bent,
  • getest bent,
  • antilichamen hebt opgebouwd tegen COVID. 

Afhankelijk van je reisbestemming moet je voldoen aan één of meerdere van die voorwaarden.

Hoe verkrijg ik dat COVID-certificaat?

Door het zelf aan te vragen bij de overheid. Dat kan online via:

  • mijnburgerprofiel.be
  • de speciale CovidsafeBE-app

TIPS!

  • Zorg dat je alle documenten ook op papier bij je hebt wanneer je reist.
  • Het kan zijn dat je de kosten voor je PCR-test zelf moet dragen. Informeer je daarover bij je huisarts.

Wat zijn de (in-)reismaatregelen in de verschillende (Europese) landen?

Raadpleeg de website van de Federale Overheidsdienst Buitenlandse Zaken

Je COVID-certificaat op papier?

Heb je geen printer, PC of smartphone? En heb je liever je COVID-certificaat op papier? Dan kan je dit aanvragen via de helpdesk van Vlaanderen op het nummer 078 78 78 50. Reken op een wachttijd van een week.

Krijg ik een derde prik?

Enkel personen uit de volgende doelgroepen worden uitgenodigd voor een derde prik (Pfizer):

  • patiënten met aangeboren afweerstoornissen;
  • chronische nierdialyse;
  • inflammatoire ziekten die behandeld worden met immunosuppressiva;
  • bloedkankers of andere kwaadaardige tumoren die in actieve behandeling zijn/of waren de voorbije 3 jaren;
  • pretransplant-, stamcel transplant- en orgaantransplant patiënten;
  • HIV-patiënten waarvan het aantal CD4-cellen lager ligt dan 200 per mm³ bloed.

Deze patiënten worden automatisch uitgenodigd voor vaccinatie.
Je kan op www.mijngezondheid.be zelf checken of je op deze lijst staat.
Wie wel tot de risicogroep behoort maar geen brief krijgt, neemt best contact op met de huisarts.

Wanneer is het vaccinatiecentrum open tijdens de eindejaarsperiode

Het callcenter blijft dagelijks open van 10 tot 18u in de vakantie (behalve op 31/12 = gesloten).

Week van 20 tot 26 december

Dinsdag 21 december

8u – 12u
12u – 16u30
17u – 20u

Woensdag 22 december

8u – 12u
12u – 16u30
17u – 20u

Donderdag 23 december

8u – 12u
12u30 – 16u30
17u – 20u

GESLOTEN TUSSEN KERST EN NIEUW

Week 3 januari – 9 januari

Donderdag 6 januari

8u – 12u
12u30 – 16u30
17u – 20u

Vrijdag 7 januari

8u – 12u
12u30 – 16u30

17u – 20u 

Wegwijs in het Kursaal Oostende, het vaccinatiecentrum voor Middelkerkenaars

Schrijf u in op de nieuwsbrief van Gemeente Middelkerke