4 Tips: hoe bereid je de heropening van je zaak voor?

Vanaf 11 mei mogen er terug verschillende handelszaken gecontroleerd open gaan.

Hoe bereid je je zaak voor op deze heropening?

1. Social distancing laten respecteren

In je winkel mag maar 1 persoon per 10m² binnen, hoe kan je dit laten respecteren?

Maatregelen buiten aankondigen

Kondig voor de voordeur van je zaak de regels aan: Hoeveel mensen kunnen in de zaak? Wanneer kan iemand naar binnen? Welke maatregelen heb je ontplooid?

Het gemeentebestuur heeft verschillende informatieposters die je hiervoor kan gebruiken.

Zorg voor vloerstickers

Plaats elke 1,5 meter een sticker op de grond voor de voordeur van je winkel. Deze stickers kan je zelf laten maken, bestellen bij Unizo of... gebruik ductape, krijtjes, ... .

Je mag de stickers op het openbaar domein aanbrengen. Ze moeten op termijn wel weggehaald (kunnen) worden.

Beperkt aantal mandjes / karretjes

Kunnen er welgeteld 5 mensen op hetzelfde moment in je zaak? Voorzie dan 5 mandjes. Geen mandje? Dan moet de klant wachten totdat iemand naar buiten gaat. Zo hou je makkelijk de tel bij van het aantal klanten in je zaak.

Vergeet niet de mandjes / karretjes te ontsmetten voordat die naar de volgende klant gaat.

2. Desinfectie: veiligheid boven alles

Mensen voelen zich beter in een veilige omgeving. Op dit moment is een infectie opdoen een belangrijke zorg.

Hoe kan je de klant gerust stellen?

  • Maak dat de klant geen deuren moet openen. Opendeurdag dus!
  • Plaats een dispenser en papieren tissues bij jouw ingang.
  • Laat mensen zo veel mogelijk contactloos betalen via bancontact of telefoon (Payconiq).
  • Niet-contactloos: voorzie wattenstaafjes om de knoppen van je betaalterminal te bedienen.
  • Wegwerphandschoenen aanbieden kan het veiligheidsgevoel verhogen.
  • Ontsmet pashokjes, weegschalen, ... na ieder gebruik.

Wist je dat we veel beslissingen bepalen door onze neus? Maak daarom dat je winkel fris en proper ruikt!

3. Onthaal begint buiten je winkel

Foto: Luc Cassiman
Informeer vooraf

Informeer je klanten over de genomen maatregelen, zowel op je website, sociale media alsook aan je ingang van je zaak. Dit zorgt voor geruststelling bij je klanten.

Rode loper

Onthaal je klanten met een extraatje: een rode loper, een drankje, hapje, muziek, menukaart, promotie, ...

Hou ook rekening met de klanten die staan aan te schuiven voor je zaak: hoe kan je hun wachttijd aangenamer maken?

4. Online mogelijkheden

Wat duidelijk werd tijdens deze coronacrisis, is dat webshops en online dienstverlening exponentieel gestegen zijn.

Je website en socialemediakanalen worden door (potentiële) klanten bekeken. Maar, wat zoeken ze dan?

Website
  • Contactgegevens: Telefoon én emailadres zijn een minimum. Contactformulieren kunnen helpen bij een grote toevloed aan berichten.
  • Producten / catalogus: Waarvoor kunnen klanten bij jou terecht? Maak dat jouw aanbod beschikbaar is.
    Dit kan gaan van het volledige aanbod tot enkele kernproducten of promoties.
    Plaats jouw producten op je site in tekstvorm (goed voor zoekmachines) of PDF (minimum).
  • "Keep it simple": Een goede website is een website waar bezoekers direct vinden waarvoor ze komen. Flashy formulieren, filmpjes, webshops, voorwoorden, visies, ... zijn leuk, maar niet essentieel.
  • Coronamaatregelen: Doe je aan takeaway? wat doet jouw zaak om klanten een gerust gevoel te geven? Staat er een dispenser? Handschoenen, ... meld dit op je site. Heb je lange wachttijden voor je zaak, geef dat mee! Werk je op bepaalde momenten met afspraak? Laat dit aan de klant weten.
Sociale media
  • Contactgegevens: Telefoon en website zijn essentieel. Hou er rekening mee dat klanten ook via Messenger vragen of bestellingen durven doorgeven. Geregeld je inbox controleren, is een must.
  • Reviews en foto's: Wat bied jij aan? Neem mooie foto's van je producten en laat mensen reageren. Elke positieve review verlaagt de drempel naar aankoopgedrag.
  • Show what you do: Facebook is sociale media en dus moeten je berichten interactie opwekken. Hoe meer interactie, hoe meer een bericht zich verspreidt. Dit doe je het best met foto en film. Vertel ook een verhaal: hoe wordt het gemaakt, wie is ermee bezig, sfeerbeeld achter de schermen ... 
  • Adverteren: adverteren via sociale media is zeer goedkoop en efficiënt. Je bereikt er een groot publiek mee en krijgt statistieken over het gedrag van (potentiële klanten)

5. Informeer je tijdig met de nieuwsbrief

Handelaars die op de hoogte willen blijven van beleidsbeslissingen, initiatieven van het gemeentebestuur of wijzigingen in het lokale handelsweefsel, kunnen zich abonneren op de gratis handelaarsnieuwsbrief. Een aanrader!

 

Meer tips nodig? Download de gids van de FOD Economie.

Schrijf u in op de nieuwsbrief van Gemeente Middelkerke