Werken bij Team Middelkerke? Natuurlijk!
Zekerheid en flexibiliteit. Dat zijn de modewoorden in de huidige jobmarkt. Waar verschillende sectoren hun vacatures moeilijk krijgen ingevuld, is dat niet zo bij de gemeente Middelkerke. Daar merkte de personeelsdienst in de afgelopen twee jaar een enorme stijging in het aantal sollicitanten. Werken bij Middelkerke is duidelijk aantrekkelijk. Maar hoe komt dat?
200-tal vacatures per jaar
Lien Baeteman regelt alle aanwervingsproeven voor het gemeentebestuur. “Jaarlijks schrijven we zo’n 200 vacatures uit. Dat klinkt erg veel, maar dat getal bevat ook de vakantiejobs en vervangingscontracten. Als je die weglaat, kom je toch nog aan tien tot twintig vaste jobs met contracten van onbepaalde duur. Dat zijn natuurlijk niet altijd nieuwe jobs, maar voornamelijk vervangingen van gepensioneerde collega’s naast andere uitstroom.”
Diverse functies
De diversiteit in jobs is een reden voor het grote aantal vacatures bij het lokaal bestuur Middelkerke. Lien legt uit: “Onze lokale zorgdiensten bieden de meeste vacatures. Ook daar zijn wij verantwoordelijk voor, want het lokaal bestuur omvat het gemeentebestuur en het OCMW. De zorg is natuurlijk een ‘knelpuntsector’ met overal veel vacatures. Het is pittig werk, maar dankzij de kleinschaligheid, de mooie voordelen die het over het algemeen beter zijn dan deze op de markt en de fijne werksfeer wordt ons woonzorgcentrum als een aantrekkelijke werkplek aanzien. Door de mond-aan-mond-reclame krijgen we zelfs regelmatig kandidaten die zich spontaan komen aanbieden voor knelpuntfuncties. Vinden we natuurlijk top! ”
“We zoeken verscheidene profielen. Er is bij ons dus een grote kans op een goeie ‘match’”
Lien Baeteman, HR-medewerker gemeente Middelkerke
Ook bij andere diensten komen regelmatig jobs vrij. “We zijn een veelzijdige ‘fabriek’”, schetst Lien. “Van toerisme tot openbare werken. Van kinderopvang tot woninginspectie. We hebben zowel nood aan administratieve duizendpoten of handige Harry’s, maar evengoed aan juristen of andere deskundige profielen. We spreken dus een brede groep kandidaten aan.”
Maar raken al die vacatures wel ingevuld?
Ja! Lien maakte haar huiswerk om dat te bewijzen. “Sinds 2023 zien we een beduidende stijging van het aantal sollicitanten. Een postcoronaverschijnsel, want heel wat sectoren kampen nog altijd met een personeelsvlucht na de lockdowns. Voor ongeveer 70 vacatures, noteerden we 196 sollicitanten op dat hele jaar. We selecteerden 15 kandidaten voor een administratieve functie en 15 voor een leidinggevende betrekking.”
“In 2024 ontvingen we 504 kandidaten voor ongeveer 130 vacatures. Uitschieters waren de 26 kandidaten voor de vacature grafisch ontwerper en de 204 voor verschillende administratieve functies.”
Lien haalt er ondertussen de voorlopige cijfers voor 2025 bij. “We zijn 6 maanden ver in 2025 en ontvingen al 68 kandidaten voor functies met een contract voor onbepaalde duur en 18 kandidaten voor vervangingen. We schreven 15 vacatures uit voor arbeider, 21 voor een leidinggevende functie, 12 voor de zorg en 10 voor de kinderopvang.”
Of er vacatures zijn waar we graag meer kandidaten voor zouden hebben? Lien geeft aan dat kandidaten met een leidinggevende en technische achtergrond zoals groen, rein, wegen… misschien nog te weinig de opportuniteit zien van wat we kunnen bieden en dus soms wat langer openstaan. Maar opnieuw, hier hebben we onlangs een paar mooie aanwervingen gedaan. Ons geduld werd beloond. Een goede match vinden we belangrijk voor iedereen. Dan liever even wat langer zoeken.”
Innovatief
Waarom is Middelkerke zo populair? Lien kent wel enkele duidelijke redenen. “Een grote succesfactor is de jobzekerheid die we bieden. Werken bij een openbaar bestuur is vaak een vaste job, met mooie opleidings- en doorgroeimogelijkheden. De clichés van overmatige bureaucratie en overtollige administratie zijn er ook een beetje uit. Een modern lokaal bestuur moet mee met haar tijd. Ok, sommige vernieuwingen gaan al sneller dan de andere, maar toch waait er een golf van innovatie. De omgeving waarin we werken, en wat de burger van ons verwacht verandert snel.
We zoeken voornamelijk naar gemotiveerde mensen, met veel ‘goesting’ om bij te leren maar ook mensen die zich kunnen inleven wat de burger verwacht en zich hieraan aanpast.
Lien Baeteman, HR-medewerker gemeente Middelkerke
“Uiteraard is werken vlakbij zee ook een sterke aantrekking. Je lunchwandelingetje langs de zeedijk … dat stimuleert lichaam en geest!”
Zorgen voor goeie werkomstandigheden
“Sinds enkele jaren besteden we ook extra aandacht aan de kwaliteit van de werkomstandigheden. Collega’s vertellen ons vaak dat bepaalde details echt wel een verschil maken. Dagelijks verse soep, een koffiemachine met boontjes, een ruime personeelsparking … dat is niet alleen ‘nice to have’, het zorgt ook voor een comfortabele werkomgeving. In hoogte verstelbare bureaus, of ergonomische hef- en tilmateriaal, comfortabel veiligheidskledij, … ook dat is bij ons allemaal bespreekbaar.”
Concurrentieel met private sector
Opvallende vaststelling. Een groot stuk van de kandidaten komen uit de privésector. Directeur personeel van het gemeentebestuur Katrijn Ghys verduidelijkt: “Het bestuur is zich bewust dat een aantrekkelijk verloningspakket belangrijk is om kwalitatieve mensen aan te trekken. Bij ons moet je niet op regelmatige tijdstippen onderhandelen met je werkgever over een loonsverhoging. Wij werken met periodieke loonsverhoging. Wie al relevante ervaring opbouwde in de privésector wordt daar bij ons voor gehonoreerd. Je begint dus zelden van ‘nul’.
“We zijn qua loon in de meeste gevallen concurrentieel met de privésector”
Katrijn Ghys, directeur personeel gemeente Middelkerke
Uiteraard zijn we ook ‘mee’ met de andere loonsvoorwaarden en bieden we het maximum aan maaltijdcheques en fietsvergoeding naast ecocheques, hospitalisatieverzekering, fietslease, etc.
Flexibiliteit
Lien woont bijna dagelijks sollicitatiegesprekken bij. Naar wat zijn kandidaten volgens haar op zoek? “Eén woord komt steeds terug: ‘flexibiliteit’. Vooral in de werk-privéverhouding blijft dat belangrijk. Die flexibele werkdagen garandeert de gemeente Middelkerke. Katrijn Ghys: “De tijd van stugge kantooruren en vaste werkroosters is voorbij. Enkel voor onze technische teams hanteren we die nog, maar dat heeft vooral te maken met werkplanning. In de administratieve diensten gelden de glijdende uren. Dat betekent dat je je privéleven goed rond je werktijd kan plannen door vroeger te starten of later te stoppen. Als je eens avondwerk doet of in het weekend werkt, kan je die uren compenseren met verlof. Dat is ook iets wat werknemers uit de privé vaak niet krijgen.”
Check in!
En wat met de jobinhoud? “Ervoor zorgen dat jij in jouw functie het verschil maakt, dat geeft onze mensen voldoening”, zegt Katrijn Ghys. “We investeren veel in onze leidinggevenden. We zijn ervan overtuigd dat leidinggevenden een sleutelrol spelen in de motivatie en groei van hun teamleden. Door ons feedbacksysteem ‘checkt’ de medewerker regelmatig eens in bij de leidinggevende. Daarin bespreken ze beiden het gevoel op de werkvloer, de opleidingsnoden of andere voorstellen.”