Te Gek!?
Te Gek!? lanceert de campagne ‘Kijk eens onder de schil’ om aandacht te vragen voor geestelijke gezondheid bij 65-plussers. Dat is nodig, want uit onderzoek blijkt dat ongeveer één op de zes oudere volwassenen maandelijks kampt met gevoelens van angst of somberheid, en bijna één op de tien kreeg het afgelopen jaar te maken met een psychisch probleem.
Ouder worden brengt veel moois met zich mee: levenservaring, zelfkennis en veerkracht. Tegelijkertijd ontstaan er ook uitdagingen die het psychisch welbevinden kunnen beïnvloeden. Hoewel het normaal is om af en toe psychische klachten te ervaren, spreekt één op de drie oudere volwassenen hier zelden over.
Wat schilt er?
Met ‘Kijk eens onder de schil’ wil Te Gek!? bewustwording en kennis vergroten bij 65-plussers, hun omgeving en professionals. De campagne gebruikt de aardappel als metafoor: net zoals de schil van een aardappel de binnenkant verbergt, verbergen oudere volwassenen soms hun ware gevoelens. De campagne moedigt aan om onder de schil te kijken en gedachten te delen. Ook spoort Te Gek!? familie en hulpverleners aan om signalen van psychisch onwelbevinden op te pikken en ze bespreekbaar te maken.
Kijk jij mee onder de schil?
Ga naar www.onderdeschil.be voor praktische tips, getuigenissen en betrouwbare informatie over hoe je steun kan vragen of bieden, en waar je professionele hulp kan vinden.
Ambassadeurs
Wielercommentator en journalist Michel Wuyts (68) zet zijn schouders onder deze campagne. Tv-chef Dagny Ros Asmundsdottir creëerde speciaal voor 'Kijk eens onder de schil' een aardappelgerecht. Diane De Ville (71) vertelt als ervaringsdeskundige haar verhaal.
Deze campagne is een initiatief van Te Gek!?, i.s.m. Psyche, de Vlaamse Ouderenraad, Zorgnet-Icuro en PKOKC, en met de steun van de Vlaamse Overheid - Departement Zorg.