Kunstwerken van Stefaan De Croock en Wim Delvoye in Silt
Om de publieke rol van Silt te versterken, investeert de gemeente Middelkerke sinds vorig jaar in relevante, hedendaagse kunst voor de prachtige inkomhal. Ondertussen huisvest Silt al twee werken: ‘Seduction’ van Koen Vanmechelen en ‘Untitled (Can I stay a little longer)’ van Stanislas Lahaut. Nu krijgen zij het gezelschap van twee nieuwe, permanente kunstwerken van Strook en Wim Delvoye.
In de lichtrijke gang naar de vestiaire van Silt grijpt het verstilde silhouet ‘PORTRAIT L III 25’ meteen je aandacht. Strook is een Belgische, hedendaagse kunstenaar. Het centrale thema van zijn oeuvre? “In de essentie is dat 'tijd', zegt Stefaan De Croock (1982). “Ik kies doelbewust altijd voor hetzelfde ruwe werkmateriaal: 'oud' hout dat ik vind op zogenaamde 'non-places'.
"Dat doet hij omdat hij daarmee aan de essentie raakt van de condition humaine: “Je wordt als persoon gekneed door de tijd. Door wat je meemaakt, wat je meesleurt en wat je uiteindelijk weer vergeet. Het hout is een metafoor voor hoe we als mens allemaal gekrast of getekend worden. We hebben allemaal onze littekens, rimpels en inwendige barsten. Normaal verstoppen we onze groeven, maar in mijn werk zitten die cracks aan de buitenkant.”
Wim Delvoye behoeft weinig introductie. De multidisciplinaire artiest bouwt sinds de jaren negentig aan zijn eigenwijze universum. Voor Silt ontwikkelde Wim Delvoye ‘Epitonium’. Het krijgt een centrale plaats in de hoogte van de inkomhal. Het werk sluit aan bij zijn bekende gotische sculpturen, die hij later verderzette met de meer organische Nautilus-werken. Waar de gotiek inspiratie haalde en verwees naar kathedralen en religieuze architectuur, brachten de Nautilus-objecten die vormentaal dichter bij de natuur, in de traditie van de historische Wunderkammer.
Ondertussen wordt Silt meer en meer een onmiskenbaar uithangbord voor Middelkerke. Met een restaurant, een viersterrenhotel, het casino en een volwaardige evenementenzaal biedt Silt een fantastisch aanbod voor gerichte bezoekers. Maar sinds de opening heeft de inkomhal een bijzonder grote aantrekkingskracht op passanten. Heel veel mensen lopen even binnen en snuiven de sfeer op. Ze doen ‘een rondje’ rond de centrale as. De aanwezigheid van deze werken vergroot de belevingswaarde van Silt.