Akte van naamsverandering

Wat

Als je denkt dat je daarvoor een grondige reden hebt, kan je jouw familienaam laten wijzigen. Een naamsverandering wordt toegekend bij Koninklijk Besluit.

De akte van naamsverandering vermeldt:

  • de datum van het verzoek
  • de naam en voornamen van de betrokkene
  • de nieuwe naam van de betrokkene

Onder bepaalde voorwaarden kan je een afschrift of een uittreksel van de akte van naamsverandering aanvragen:

Een afschrift vermeldt de oorspronkelijke gegevens van de akte en de historiek van de staat van de persoon op wie de akte betrekking heeft.
Een uittreksel vermeldt enkel de actuele gegevens van de akte, zonder vermelding van de historiek van de staat van de persoon op wie de akte betrekking heeft. Op een uittreksel is dus enkel de huidige toestand van de gegevens zichtbaar.

Wie kan een afschrift of uittreksel aanvragen?

Afgifte is beperkt tot:

  • jijzelf
  • de echtgeno(o)te, overlevende echtgeno(o)te of wettelijk samenwonende
  • jouw wettelijke vertegenwoordiger (bv. ouder, voogd, bewindvoerder)
  • bloedverwanten in opgaande of neerdalende lijn (geen aanverwanten en zijtakken)
  • jouw erfgenamen
  • bijzondere gemachtigden zoals een notaris of advocaat.

Als de akte meer dan 100 jaar oud is, heeft iedereen recht op een afschrift of uittreksel.

Digitaal aanvragen

  • via het e-loket
  • via de toepassing ‘MijnDossier’ van FOD Binnenlandse zaken (enkel voor akten opgemaakt na 31 maart 2019)

Geen computer bij de hand?

  • aan het loket burgerzaken

Wat meebrengen

Als je het document zelf ophaalt: jouw eigen identiteitskaart of verblijfsvergunning

Als je het document voor iemand anders aanvraagt:

  • een volmacht van de betrokkene en een kopie van zijn of haar identiteitskaart
  • jouw eigen identiteitskaart

Schrijf u in op de nieuwsbrief van Gemeente Middelkerke