“Burgers en collega’s helpen, dat geeft een enorme meerwaarde aan mijn job"

Gepost op 17/07/2025

Zekerheid en flexibiliteit. Dat zijn dé modewoorden in de huidige jobmarkt. Verschillende sectoren krijgen hun vacatures moeilijk ingevuld. Niet zo bij de gemeente Middelkerke. Daar merkte de personeelsdienst in de afgelopen twee jaar een enorme stijging in het aantal sollicitanten. Ook uit de privésector. 

Werken bij Middelkerke is duidelijk aantrekkelijk. Maar hoe komt dat? Welke aantrekkingskracht Team Middelkerke als werkgever uitstraalt. Dat vertellen Lien en Katrijn in een ruimer artikel.

Eén van die kandidaten die uiteindelijk voor een job bij de gemeente Middelkerke kozen, is Christophe Lermyte. Hij is sinds 1 april onthaalmedewerker bij het gemeentebestuur. “Als je het gemeentehuis belt, is de kans groot dat ik opneem.”

Dicht bij huis werken

Christophe is 52 jaar en woonde lange tijd in de Brusselse Rand. We hadden hier al een tweedeverblijf, maar enkele jaren geleden besloten we om ons permanent in Middelkerke te vestigen. Ik had nog een leuke job bij het klantenonthaal van een grote warenhuisgroep. Ook al kon ik vaak van thuis werken, het woon-werkverkeer begon toch door te wegen.”

Christophe is kersvers onthaalmedewerker 

“Ik ben wel iemand die zich graag inleeft in een nieuwe omgeving. Ik registreerde me voor de nieuwsbrief van het gemeentebestuur en zag bij één van de eerste inzendingen de vacature voor onthaalmedewerker. Ik twijfelde geen seconde en solliciteerde meteen.”

Professionele selectieprocedure

“De selectieprocedure verliep erg professioneel. Het was een bijzonder duidelijke proef. We moesten een selectieve vragenlijst invullen en mochten ons voorstellen tijdens een mondelinge proef. Toen vernam ik dat er bijna 40 sollicitanten waren. Ik schrok daar wel van. Uiteindelijk werd ik niet meteen aangenomen, maar kreeg ik een plek op de wervingsreserve. Kort nadien belde de personeelsdienst me op. Of ik nog interesse had, want binnenkort ging een onthaalmedewerker met pensioen en ik kon haar vervangen. Ik kreeg duidelijke informatie en hapte snel toe. Mijn eerste dagen verliepen heel vlot, want ik deed nog een tijdje de ‘overlap’ met die collega zodat ik meteen zicht had op de job. ik werd enorm goed onthaald.”

Ik wil ‘ten dienste’ staan van de burger

Onthaalmedewerker bij Middelkerke is trouwens veel meer dan enkele telefoons aannemen.
“Zeg dat wel… ik sta samen met mijn drie andere collega’s ook in voor een stukje postbedeling, protocol, jubilea en heel gevarieerde administratie, maar vooral: ik help de mensen en burgers rechtstreeks met een brede waaier vragen. Het geeft enorm veel voldoening als ik iemand de juiste informatie kan geven. Niet alleen de burgers trouwens. Omdat we zo ‘centraal’ in de organisatie werken, helpen wij ook veel collega’s met correcte informatie. Dat geeft een enorme meerwaarde aan de job vind ik.”